[ Pobierz całość w formacie PDF ]
miejsca. W średniowieczu, gdy zaczęto zamieszkiwać wiele przedtem niedostępnych miejsc, Bóg wzniósł się ponad
gwiazdy. Teraz wygląda to tak, jak byśmy na nowo umieścili Boga w bezpiecznej odległości a mianowicie w
dodatkowym wymiarze przestrzeni. Wydaje się (po całej poprzedniej naukowej argumentacji), że trzymamy się ciągle
dawnego wyobrażenia o Bogu (którego imienia nie używamy wyraznie) jako ostatniego oparcia, gdy znajdziemy się w
tarapatach. Tak samo, jak człowiek wynalazł wcześniejszych bogów i inne niezwykłe istoty, aby móc wyjaśnić
niezrozumiałe dla niego zjawiska natury robimy to również dzisiaj tylko mówimy wyższe wymiary", zamiast Bóg".
Przypisujemy wyższym wymiarom" wszystkie funkcje, które ogólnie przydawano Bogu: wyjaśnianie nieznanych zjawisk
natury, nadanie sensu życiu pojedynczego człowieka, strażnika moralności; przyrzeczenie dalszego życia po śmierci;
nagradzanie sprawiedliwych, ukaranie złych jeśli ziemska sprawiedliwość to zaniedba.
Powyższe rozważanie jest w pewnej mierze usprawiedliwione, ponieważ nasza ograniczona wiedza nie pozwala nam
wyrażać się jaśniej o wyższych wymiarach". Proszę też pamiętać, ze ten obraz proponuję jako model a nie jako
wyjaśnienie. Zasadnicza różnica między dwoma obrazami polega na tym, że ten nasz jest bardziej optymistyczny. Nie
jest to obraz wszechmocnego, karzącego lub nagradzającego pana, który mieszka wysoko ponad ludzmi, którego można
tylko uwielbiać i błagać o łaskę. Zamiast tego powstaje przed naszymi oczyma obszar nowych praw natury i nadzieja, ze
ludzkość wcześniej czy pózniej wedrze się do tego obszaru i odkryje nowe prawa za pomocą naukowych metod, tak
jak odkryła już inne prawa natury. Należy wierzyć, że człowiek będzie w stanie opanować nowe prawa, zastosować je i
przez to wreszcie jeśli mogę użyć tego zwrotu stać się Bogiem" lub tym, co ludzkość przedwczoraj rozumiała pod
pojęciem bóg".
Nasz model pozwala religijnie nastawionemu człowiekowi wierzyć, że ludzka osobowość jest czymś więcej niż tylko
materialnym ciałem, istniejącym na materialnej kuli. Prawdopodobnie człowiek dysponuje rzeczywistościami (aby nie
powiedzieć częściami składowymi), które znajdują się w wyższych wymiarach i żyją dalej po śmierci materialnego ciała.
Być może ciało materialne jest czynnikiem hamującym, który nam przeszkadza w bezpośrednim łączeniu się z
wydarzeniami i prawami w wyższym świecie". Może jesteśmy przywiązani do ciała w celu wypełnienia określonych
zadań, które z powodu naszego ograniczonego pojmowania są dla nas niezrozumiałe; a może śmierć cielesna oznacza
uwolnienie z więzów materii i całkowity dostęp do wyższego świata". Może... kto wie?
Wyobrażenie dalszego wymiaru przestrzeni nadaje nowe znaczenie panteistycznemu wyobrażeniu przenikającemu całą
naturę Boga. Wracamy znów do filozofii hinduskiej, o której sądzimy, że polega częściowo na modelach pp dawnych
mędrców hinduskich. Nie można nie zauważyć, że nasz model, powstały dzięki dzisiejszej wiedzy, zgadza się z
twierdzeniem prastarych Upaniszad, że w każdym człowieku jest część Boga: ludzka dusza lub świadomość (atman) jest
identyczna z najwyższym Bogiem (Brahma). Jest to możliwa odpowiedz na pytanie: dokąd może prowadzić kierunek
świata psi? do waszego wnętrza.
Hinduskie pojęcie maja" (złudzenie, odnoszące się do świata zdarzeń zmysłowych), przedstawione jako zasłona
przesłaniająca rzeczywisty wygląd rzeczy, może się odnosić do ograniczenia pojmowania po przejściu z daleko
rozciągniętego świata czterech wymiarów do trójwymiarowego materialnego świata zdarzeń zmysłowych.
Powyżej naszkicowany obraz wyższego świata" przypomina pojęcie Platona o ideach. (Uwierz, że materialny przedmiot
ma swój odpowiednik lub raczej swoją właściwą istotę w wyższym świecie idei). Znaczenie idei było w ciągu stuleci
często zle rozumiane. Pierwszym, który zaciemnił pierwotne jej znaczenie, był Arystoteles; zwrócił uwagę człowieka na
badanie rzeczy i codziennych zdarzeń zmysłowych. Ten krok do rzeczy praktycznych był w jego czasach chwalebnym,
trzezwym zachowaniem. W rzeczywistości potrzebna była lepsza wiedza o materialnym świecie. Autorytet Arystotelesa
na długie stulecia zawładnął duchem Europy, do czego przyczynił się również Kościół katolicki. Kościół z zadowoleniem
powitał system wiedzy tego pogańskiego filozofa, ponieważ zadowalał on ciekawe umysły. Jednocześnie omijał krytyczne
badanie wyższych" prawd, które przez to pozostały monopolem Kościoła i jego dogmatami.
Nauka i technika zostały pózniej ukierunkowane w swoim rozwoju na zdobycie materialnego świata. Konsekwencją tego
było ukierunkowanie się myślenia ludzi na praktyczne umiejętności w świecie materii, a nie na jego przeżywanie, które
mogłoby im umożliwić spojrzenie na świat z drugiej strony materii.
Wygląda to tak, jak gdyby przyszedł czas na zwrócenie większej uwagi na świat idei". Opisany powyżej model nadaje
ideom pełne sensu, aktualniejsze znaczenie. Miejmy nadzieję, że połączone badania wielu dziedzin wiedzy (a
szczególnie fizyki jądrowej, astronomii, psychologii i parapsychologii) pomogą nam odkryć nowy obszar regularnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]