[ Pobierz całość w formacie PDF ]
względnie w Sunnie, a drudzy głoszą, \e wszystko, co nie jest potępione w Koranie
jest dozwolone. W oparciu o te dwie postawy rozwinęły się ró\ne sekty, nawet
politeistyczne (w Pakistanie). Niektóre z nich, jak na przykład szyiccy Assasyni byli
fanatycznie okrutni, funkcjonowali w świecie turańskim i ostatecznie byli
zlikwidowani przez Mongołów w typowo turański sposób zostali fizycznie
zlikwidowani wraz z rodzinami poprzez masowe egzekucje wykonane przez posłuszne
siły wojskowe.
Islam jest obecny w wielu cywilizacjach i wszędzie adaptował się do cech
charakteru społeczności lokalnych. Nie wszystko, co arabskie nale\y do całego islamu
i nie wszystko, co muzułmańskie nale\y do cywilizacji arabskiej. Trzeba rozró\niać
tych, co otrzymali Koran od Arabów od tych, co go otrzymali od Turańczyków,
Turków lub Persów. To są zupełnie odrębne światy w sensie cywilizacyjnym. Uczeni
arabscy uwa\ają Turków za gorszych od giaurów (pogan), za barbarzyńców islamu.
Islam istnieje te\ w innych cywilizacjach: w bramińskiej, gdzie zachował system
kastowy (Indie, Pakistan, Bangladesz), w chińskiej (D\ungaria), gdzie wielo\eństwo
zastąpiła \ona plus konkubiny, i w innych. Tak więc islam nie definiuje cywilizacji
arabskiej.
Islam nie stworzył cywilizacji sakralnej w tym sensie, co judaizm czy
braminizm. Cywilizacja arabska jest tylko semisakralna. W pełni sakralne są tylko
25
ekstremalne sekty szyickie wśród Mozabitów oaz Sahary algierskiej. Etnicznie nie są
to Arabowie lecz Berberzy. Są związani nierozdzielnie ze swoimi świętymi miastami,
do których muszą powracać, poniewa\ ich kobietom nie wolno tych miast opuszczać.
Tam kobiety majÄ… twarze zakryte najszczelniej. Zakazane jest nie tylko picie alkoholu,
ale i palenie tytoniu. Najwy\szą władzą odwoławczą we wszystkich sprawach są
kolegia uczonych w Koranie, istniejące w ka\dym mieście. Poza tym wyjątkiem islam
nigdzie nie stworzył odrębnej cywilizacji.
W krajach islamskich odrębna cywilizacja powstała tylko tam, gdzie
obowiązywała zasada, \e wszystko jest dopuszczalne, co nie jest zakazane przez
Koran. Na tych obszarach islam spowodował bogaty wzrost cywilizacyjny, niejako
ponad i obok Koranu. W ten sposób powstała cywilizacja arabska, nazywana tak ze
względu na język arabski, w którym Koran jest napisany, a nie ze względu na
elementy etniczne, z którymi w \adnym stopniu nie była związana. To nie Arabowie
szerzą islam, ale to ich język, dzięki Koranowi, stał się językiem wykwintnej
cywilizacji o intelektualnym splendorze sięgającej daleko poza ramy Koranu. W ten
sposób ju\ w VIII w. powstała odrębna filozofia prawa (Abu-Hanif, 772).
Cała cywilizacja arabska cieszy się niesakralnym prawem, jak równie\
autorytetem Koranu. Prawo mo\e istnieć poza ramami Koranu, pod warunkiem, \e nie
jest w konflikcie z nim. yródłem tego prawa jest uczoność, zaś nauka jest ceniona, a
szkoły wy\szego rzędu zawsze były częścią tej cywilizacji. Uczoność cywilizacji
arabskiej uratowała Arystotelesa dla potomności (pózniej przejętego przez filozofów
łacińskich). Matematyka arabska (algebra) cieszy się szczególną sławą, a była oparta o
cyfry arabskie, które pózniej przejął cały świat (wyobrazmy sobie mno\enie czy
dzielenie posługując się cyframi rzymskimi!). Prawo publiczne wywodzi się z
prywatnego, z tym utrudnieniem, \e musi być w jakiś sposób wydedukowane z
Koranu, który zawiera tylko prawo prywatne. Z prawa prywatnego został
wyprowadzony system społeczny. Wielka części \ycia publicznego ma charakter
despotyczny, z państwem ingerującym w sprawy społeczne w dowolnym czasie i w
dowolnej sprawie. W drobniejszych społecznościach szejk decyduje o wszystkim i ten
sam posłuch mieli władcy wielkich historycznych państw arabskich. Jednak zawsze
władca podlega autorytetowi najwy\szemu, jakim jest Koran (nie ma tego w
islamskich częściach cywilizacji turańskiej, gdzie prawo wyprowadza się z Koranu,
ale ju\ interpretacja tego prawa jest wyłączną prerogatywą władcy). W relacji do czasu
cywilizacja arabska zna pojęcie ery, ale nie posiada świadomości historyzmu
(odpowiedzialności za przeszłość i przyszłość).
Kontakt z cywilizacją łacińską, po zajęciu Hiszpanii i części Francji przez
Maurów, doprowadził do wykształcenia się najbardziej zaawansowanej kultury
cywilizacji arabskiej, jakim była kultura kordoweńska. Architektoniczne skarby
Kordowy, Sewilli czy Grenady są świadectwem wielkości tej kultury. W kulturze
kordoweńskiej wraz z wychodzeniem z organizacji szczepowej nastąpiła emancypacja
rodziny na skutek akceptacji monogamii. W rezultacie siły duchowe zaczęły się
organizować oddzielnie, poza organizacją państwową. Gdziekolwiek to następuje,
powstają nowe mo\liwości dla \ycia publicznego, dla rozwoju legalnej opozycji,
moralnie dopuszczalnej, nie stanowiącej nic niewłaściwego i będącej wyrazem
emancypacji sił duchowych spod siły fizycznej. Powstanie kultury kordoweńskiej
udowadnia, \e taka emancypacja jest mo\liwa w cywilizacji arabskiej.
26
Dzisiaj, mając do czynienia z islamskim terroryzmem wa\ne jest, byśmy
odró\niali islamski fanatyzm powstający w ramach cywilizacji turańskiej, podobny do
sekty Assasynów, od godnej pochwały religijnej wierności Koranowi obecnej w
cywilizacji arabskiej.
Uwagi końcowe
Czynniki, które ró\nicują cywilizacje wzajemnie się wykluczają. Integracja,
rozwiązania pośrednie w rodzaju tygla nie są mo\liwe. Cywilizacje będą konkurować
ze sobą, a w ramach jednej społeczności ostatecznie wygra tylko jedna. Wojna
cywilizacji odbywa się przede wszystkim w szkołach. Kto będzie miał największy
wpływ na mentalność następnego pokolenia? Kto i czyje dzieci będzie edukował?
Warto dodać, \e problem z imigrantami sprowadza się do odpowiedzi na
właśnie to podstawowe pytanie.
Kto nada cywilizację dzieciom? Czy będą to rodzice, czy ktoś inny? Od czasu
Rewolucji Francuskiej obserwujemy stopniowe przejmowanie edukacji w Europie
przez państwo. Stale obserwujemy redukcję rodzicielskiego wpływu na edukację, a w
rezultacie jej stopniową laicyzację. Zakres edukacji wzrasta, a wpływ rodziców i
Kościoła maleje.
Nie jest to ewolucja bez znaczenia. Ryzykujemy, \e jacyÅ› cywilizacyjnie nam
obcy politycy będą decydować o edukacji naszych dzieci, a rodzice nawet nie
zauwa\Ä…, \e ich dzieci stopniowo odsuwajÄ… siÄ™ od ich cywilizacji.
Powinniśmy zadać sobie następujące pytania: czy mamy jedną, czy wiele
cywilizacji Å‚adowanych do naszego systemu edukacyjnego? Kto decyduje o
edukacyjnych trendach promowanych w szkołach, w telewizji, w internecie? Kto ma
największy wpływ na edukację dzieci rodzice, szkoła, Kościół, telewizja czy
internet?
System edukacyjny musi być spójny. Musi się trzymać zasad jednej cywilizacji.
Edukacja w szkole musi być przedłu\eniem edukacji podawanej w domu, i muszą one
być komplementarne i zgodne.
W roku 1925 mój dziadek zabronił mojej matce czytać ksią\kę podaną jako
lekturę obowiązkową w jej szkole (wyró\niona nagrodą Nobla powieść Chłopi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]