[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tego wstręt. Powiedziała mu: Oto, jak mi służysz, dajesz mi piękne róże na tacy brudnej i splugawionej.
Osądz sam, czy możesz uważać je za przyjemne.
46
Por. Syr 15,9.
47
Mk 7,6; Iz 29, 13.
www.louisgrignion.pl | 44
Czterdziesta druga Róża
UWA%7Å‚NE ODMAWIANIE RÓ%7Å‚ACCA
119. Nie wystarczy dobrze się modlić, przedstawiać nasze prośby przez najwspanialszą modlitwę,
jaką jest Różaniec, ale należy robić to z wielką uwagą, ponieważ Bóg słucha raczej głosu serca niż głosu
ust.
Modlić się do Boga z zamierzoną nieuwagą byłoby wielkim lekceważeniem, które uczyniłoby
nasze Różańce bezowocnymi i napełniłoby nas grzechem. Jak można prosić Boga, żeby nas wysłuchał,
jeżeli nie słuchamy samych siebie i, zwracając się do owego wielkiego Majestatu, zatrzymujemy się
umyślnie, żeby biec za motylem? To jest odsunięcie od siebie błogosławieństwa tego wielkiego Pana i
zamienianie go w przekleństwo skierowane do tych, co wypełniają dzieło Boże niedbale: Maledicus qui
facit opus Dei negligenter.48
120. Prawdę mówiąc, nie sposób odmówić Różańca bez jakiegoś roztargnienia nieumyślnego;
trudne nawet jest wypowiedzenie jednego Ave Maria tak, żeby twoja wyobraznia, zawsze w ruchu, nie
ujęła czegoś z twej uwagi; ale możesz się modlić bez nieuwagi dobrowolnej i możesz używać wszystkich
środków, by choć zmniejszyć niechciane roztargnienie oraz unieruchomić swoją wyobraznię.
Aby to osiągnąć stań w obecności Boga; uwierz, że Bóg oraz Jego święta Matka teraz na ciebie
patrzą; że twój dobry Anioł stoi po prawej twej stronie i zbiera twoje dobrze odmówione Ave Maria, jak
róże, z których uplecie wieniec dla Jezusa i Maryi. Natomiast diabeł stoi po twojej stronie i krąży wokół
ciebie, by zniszczyć twoje Ave Maria i wpisać je do swojej księgi śmierci, o ile nie są one odmówione z
uwagą, pobożnością
i czcią. Przede wszystkim, nie zapomnij ofiarować poszczególnych dziesiątków ku czci każdej z
Tajemnic oraz przedstaw sobie w umyśle naszego Pana i Jego świętą Matkę w Tajemnicach, które
właśnie w modlitwie czcisz.
121. Czytamy w żywocie błogosławionego Hermanna z zakonu norbertanów, że kiedy odmawiał
Różaniec, medytując nad Tajemnicami uważnie i pobożnie, ukazywała mu się jaśniejąca światłem Matka
Boża o cudownej urodzie i majestacie. Pózniej jednak pobożność jego zmalała i  ponieważ odmawiał on
Różaniec jedynie pospiesznie i nieuważnie  Ona ukazała mu się z twarzą pokrytą zmarszczkami, smutną
i nieprzyjemną. Zdziwiony tą zmianą, usłyszał, że mówiła: Ukazuję się przed twoimi oczyma taką, jaką
jestem obecnie w twojej duszy; ponieważ ty traktujesz mnie teraz jako osobę małowartościową i godną
pogardy. Gdzie są czasy, gdy pozdrawiałeś mnie z respektem i uwagą, rozważając moje Tajemnice i
podziwiając moją godność?
Czterdziesta trzecia Róża
ODWA%7Å‚NIE WALCZY Z ROZTARGNIENIEM
122. Nie ma modlitwy bardziej zasługującej dla duszy i bardziej chwalebnej dla Jezusa i Maryi niż
dobrze odmówiony Różaniec. Jednocześnie nie ma innej, która byłaby do dobrego odmówienia
trudniejsza i w której tak ciężko wytrwać do końca, szczególnie z powodu roztargnienia, jakie przychodzi
prawie naturalnie przy częstym powtarzaniu tych samych słów.
Kiedy odmawiamy oficjum o Matce Bożej, siedem psalmów albo jakąś modlitwę inną niż
Koronka czy Różaniec, zmiany oraz różnorodność treści, tych modlitw, powstrzymują wyobraznię,
48
Jr 48,10.
www.louisgrignion.pl | 45
ożywiają umysł i, co za tym idzie, ułatwiają duszy modlenie się. W Różańcu natomiast, ponieważ do
odmówienia są zawsze jednakowe Pater i Ave i trzeba zachować te same formuły, trudno jest się nie
nudzić, nie przysypiać i, w końcu, trudno nie porzucać go dla innych modlitw, bardziej pobudzających
wyobraznię i mniej nużących. Z tego wynika, że potrzeba o wiele więcej pobożności, aby wytrwać w
odmawianiu Różańca, niż w każdej innej modlitwie, chociażby w Psałterzu Dawida.
123. Do powiększenia tej trudności przyczynia się nasza niestała, niespokojna wyobraznia i
złośliwość szatana, niestrudzonego, żeby nas odwodzić i przeszkadzać nam się modlić.
Czegóż nie robi ten złośliwy duch, gdy odmawiamy Różaniec skierowany przeciwko niemu!
Pogłębia naszą apatię i naszą naturalną niedbałość. Zanim rozpoczniemy modlitwę, zwiększa nasze
znudzenie, rozkojarzenie i przygnębienie. W czasie modlitwy przygniata nas ze wszystkich stron. I
szepnie nam, kiedy skończymy odmawiać Różaniec z wielkim trudem i nieuwagą: Nie powiedziałeś
niczego, co miałoby jakąkolwiek wartość; twoja Koronka, twój Różaniec nic nie daje: lepiej byś zrobił,
gdybyś poszedł pracować, albo zajął się swoimi sprawami. Tracisz czas na nieuważne odmawianie tej
modlitwy; pół godziny medytacji albo dobra lektura byłaby lepsza. Jutro z pewnością będziesz mniej
senny i będziesz modlił się uważniej; przełóż resztę Różańca na jutro. W ten sposób diabeł podstępnie
powoduje, że całkowicie odstępujemy od Różańca lub go skracamy; każe nam zmienić modlitwę albo
oddala Różaniec w czasie.
124. Nie wierz mu, drogi współbracie w Różańcu, i nabierz odwagi, nawet, gdy w czasie
odmawiania Różańca twoja wyobraznia nasuwała ci jedynie niedorzeczne myśli, które starałeś się
odrzucić natychmiast, kiedy się spostrzegłeś. Twój Różaniec jest tym wartościowszy, tym więcej
przynosi zasług, o ile jest trudniejszy.49 O tyle jest trudniejszy, o ile mniej przyjemny dla duszy i o ile
jest pełen nieszczęsnych muszek i mrówek, które biegając to tu, to tam, w naszej wyobrazni, niezależnie
od naszej woli; nie pozwalają duszy zakosztować tego, co odmawia, i zaznać spokoju.
125. Jeżeli w czasie odmawiania Różańca trzeba walczyć, walcz odważnie z bronią w ręku, to
znaczy dalej odmawiaj Różaniec, mimo że nic nie odczuwasz i nie doznajesz żadnego pocieszenia
duchowego. To jest walka straszna, lecz zbawienna dla wiernej duszy. Jeśli odłożysz broń, to znaczy
odstąpisz od Różańca, jesteś zwyciężony. Wtedy diabeł, odnosząc zwycięstwo nad twoim
postanowieniem, zostawi cię w spokoju, ale kiedyś, w dniu Sądu, zarzuci ci twoją małoduszność i
niewierność. Qui fidelis est in minimo et in majori fidelis erit: Kto jest wierny w małych rzeczach, będzie
także wierny w większych.50
Ten, kto jest wierny w odrzucaniu najmniejszej nieuwagi w najmniejszej części swojej modlitwy,
będzie również wierny w większych rzeczach. I nie ma nad to nic prawdziwszego, ponieważ powiedział
to sam Duch Zwięty.
Odwagi więc, słudzy i służebnice  wierni Jezusowi Chrystusowi i Matce Bożej, którzy
postanowiliście odmawiać Różaniec codziennie! Niech multum muszek  tak nazywam rozkojarzenie, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tibiahacks.keep.pl