[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Jak odpowiadać na pytania
Czas pytań i odpowiedzi to jeden z najbardziej stresujących momen-
tów, szczególnie dla mało doświadczonego mówcy.  To moment,
w którym może okazać się, że czegoś nie wiem  myśli początkujący
prelegent.
A ja Ci na to odpowiem: i co z tego, że czegoś nie wiesz? Czy myślisz,
że na świecie jest człowiek, który wie wszystko? Nie ma. Nawet jeśli
chodzi o jeden konkretny temat. Nie ma!
Zatem nie martw się i spokojnie przygotuj do tej części prezentacji.
Doświadczeni mówcy cieszą się na myśl o bitwie  pytania  odpowie-
dzi . Cieszą się, bo wiedzą, że jest to kolejny moment wystąpienia,
w którym mogą przypomnieć uczestnikom o najważniejszych punk-
tach swojej prezentacji. Zatem każde pytanie z sali potraktuj jako
prezent. Odpakuj je od razu i ciesz siÄ™ nim.
Co zrobić, aby cieszyć się z tej części
spotkania?
Po pierwsze dobrze odrób zadanie domowe. Zastanów się przed pre-
zentacją, o co mogą zapytać Cię zaproszeni goście. Ty wiesz to najle-
piej. Zrób listę pytań i opracuj na nie odpowiedzi. Jestem przekona-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWI  Robert WażyÅ„ski
71
Ï%
Jak odpowiadać na pytania
ny, że przy solidnym podejściu do tematu trafisz dziewięć pytań na
dziesięć. Co zrobić z tym  dziesiątym , powiem Ci za chwilę.
Podczas wystąpienia możesz spotkać się z pytaniami, na które znasz
odpowiedz. Na tego typu pytanie wystarczyłaby odpowiedz  tak lub
 nie , ale dla dobrego mówcy to za mało. Pytania takie potraktuj jako
okazję do powtórzenia najważniejszych punktów swego wystąpienia.
Możesz odpowiedzieć:  Tak i zaraz to wyjaśnię&  ,  Nie i zaraz po-
wiem dlaczego& 
W ten sposób umacniasz więz z publicznością, okazujesz jej szacu-
nek. Nie zbywasz zdawkowym  tak lub  nie , tylko dokładnie tłuma-
czysz, o co chodzi. Wytrawny mówca zawsze korzysta z nadarzającej
się okazji do powtórzenia widowni najważniejszych tez swojej pre-
zentacji.
Podnieś swoją wiarygodność, przyznając się
do niewiedzy
Powróćmy do pytania dziesiątego, na które nie znasz odpowiedzi.
Zaraz Ci udowodnię, że to wielkie szczęście, że ktoś takie pytanie za-
dał. Dlaczego? Bo masz okazję zacieśnić więz z widownią i pokazać
jej, jaki porządny z Ciebie gość.
Jeśli z sali padnie pytanie, na które nie znasz odpowiedzi, przyznaj
się do tego. Paradoksalnie możesz podnieść swoją wiarygodność,
przyznając się do niewiedzy. Pokażesz widowni, że jesteś uczciwym
człowiekiem, nie ściemniasz, nie oszukujesz, nie wymyślasz odpo-
wiedzi na poczekaniu.
Mówisz wtedy:  Nie wiem, ale poinformuję was, jak tylko się do-
wiem .
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWI  Robert WażyÅ„ski
72
Ï%
Jak odpowiadać na pytania
Pamiętaj o bardzo ważnej rzeczy. Jeśli obiecałeś, że dowiesz się i po-
informujesz zebranych, to koniecznie musisz to zrobić! Wez wizy-
tówki od uczestników spotkania i napisz do nich mail lub zadzwoń
w ciągu kilku dni. Będą Ci bardzo wdzięczni za taki kontakt. Dla Cie-
bie będzie to okazja do porozmawiania, a jeśli Twoja prezentacja
była nakierowana na sprzedaż, może dopniesz kontrakt?
Niektórzy prelegenci, gdy nie znają odpowiedzi, odwracają pytanie:
 A co o tym sądzi grupa? . Zawsze jest prawdopodobieństwo, że ktoś
z uczestników będzie znał odpowiedz. Jeśli nie, to dowiedz się i  daj
znać .
O tym, jak korzystna dla mówcy jest technika  dam znać , przekona-
łem się na własnej skórze.
Dwa lata temu prowadziłem szkolenie w %7łninie niedaleko Bydgosz-
czy. Na prezentację przyszło około 30 osób. Jedna z nauczycielek
miała kłopoty z załatwieniem sprawy w moim wydawnictwie. Cho-
dziło konkretnie o otrzymanie testów sprawdzających wiedzę
uczniów. W trakcie spotkania, gdy mówiłem o testach, pani zgłosiła
swój problem. Ja obiecałem, że dowiem się i dam znać. Wziąłem
oczywiście namiary na nią i kilka dni pózniej zadzwoniłem z pomyśl-
nymi wiadomościami: ona i jej uczniowie otrzymają od nas darmowe
testy, mimo że było już po terminie zgłoszeń. Sprawę uważałem za
zamkniętą i zapomniałem o niej.
Kilka miesięcy pózniej spotkaliśmy się w %7łninie na kolejnym szkole-
niu. Brała w nim udział ta sama grupa nauczycieli. Podczas mojej
prezentacji mówiłem o tym, że służę pomocą w przypadku gdyby
ktoś z obecnych na sali miał jakieś sprawy do załatwienia w moim
wydawnictwie. Widziałem po oczach obecnych na szkoleniu, że nie
za bardzo wierzyli w tę moją ofertę pomocy.  Zawsze tak mówicie,
a jak przyjdzie co do czego, to radz sobie sam  mówił ich wzrok.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWI  Robert WażyÅ„ski
73
Ï%
Jak odpowiadać na pytania
Wtedy z pomocą przyszła mi nauczycielka, której pomogłem kilka
miesięcy wcześniej.
 Ja miałam kłopot z testami dla uczniów i pan mi pomógł  powie-
działa.
Część osób pamiętała sytuację z poprzedniego szkolenia i to, że obie-
całem zająć się tą sprawą. Teraz tryumfowałem! Wyszedłem na faj-
nego, solidnego gościa, który pomaga w trudnych sytuacjach.
Wtedy rozdałem wszystkie wizytówki, jakie przy sobie miałem&
I jeszcze jedna historia zwiÄ…zana z przyznawaniem siÄ™ do niewiedzy.
W marcu 2008 roku prowadziłem szkolenie w Inowrocławiu dla na-
uczycieli historii. W trakcie prezentacji udzieliłem uczestnikom błęd-
nej informacji na temat jednego z naszych projektów. Mówiąc krót-
ko, powiedziałem coś, czego do końca nie byłem pewien. W trakcie
przerwy zadzwoniłem do mojej firmy. Okazało się, że faktycznie po-
myliłem się. W tej sytuacji nie zostało mi nic innego jak  odkręcić
sprawÄ™.
Wiem, że nie jest to łatwe  stanąć przed kilkudziesięcioosobową
grupą i tłumaczyć się. Namawiam Cię jednak, aby zawsze być
100-procentowo uczciwym wobec swoich słuchaczy. I co z tego, że
nie przyznałbym się do pomyłki, skoro za kilka dni wprowadzeni
przeze mnie w błąd nauczyciele zaczęliby dzwonić do mnie lub do
wydawnictwa z pretensjami?
Zatem stanąłem przed 40-tką nauczycieli i wygłosiłem, jak się okazało,
bardzo dobrze przyjęte przeprosiny. Brzmiały one mniej więcej tak:
 Proszę państwa, muszę zrobić coś, czego bardzo nie lubię, ale tak
naprawdę, to nikt tego nie lubi& (tu zawiesiłem głos dla lepszego
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Robert Ważyński
NIE BOJ SI MÓWI  Robert WażyÅ„ski
74
Ï%
Jak odpowiadać na pytania
efektu, a zaciekawieni słuchacze spojrzeli na mnie, spodziewając się
jakichś złych wieści)& Muszę przyznać się do błędu! (w tym mo-
mencie nauczyciele odetchnęli z ulgą)
Dalej wytłumaczyłem swój błąd i przeprosiłem. Muszę Ci powiedzieć,
że moje przyznanie się do pomyłki zrobiło bardzo dobre wrażenie na
publiczności.
Po pierwsze okazałem się fajnym gościem, który potrafi powiedzieć
 sorry, pomyliłem się . Wszyscy robimy błędy, natomiast nie wszyscy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tibiahacks.keep.pl